PITJIT.

In Indonesië, de gordel van smaragd, ligt de oorsprong van de traditionele Pitjit. Indonesië is groot en bestaat uit heel veel eilanden en soorten bevolkingen, die ook hun eigen Pitjit van oudsher hebben meegekregen van hun familietraditie. Pitjit is voor de Indonesische bevolking net zo normaal als Nasi Goreng eten. Daarmee bestaan er ook verschillende manieren van Pitjit.

 

Via mijn genen zit Pitjit ook in mijn bloed. Ik wilde er meer van weten en heb een cursus uitgezocht die bij mij paste. De cursus van Cis Everhard heb ik met succes afgerond.

 

 

 

Typische kenmerken van Pitjit.
Ook Pitjit gaat uit van het holistische principe.

Het masseren moet een snelle ritmische opeenvolging van bewegingen zijn, die voor de gemasseerde moeilijk te volgen zijn. Deze methode maakt het makkelijker je hoofd en je lijf los te laten. Continuïteit houdt je in het ritme en voelt veilig aan.

Pitjit kent naast de snelle ritmische massage ook een aantal paardenmiddelen.
*            Wiegen.
*            Oeroet.
*            Bindweefselmassage.

Tijdens de behandeling wordt de intensiteit van diepgang langzaam aan opgevoerd en kan er steeds dieper op de spier, gewricht en dergelijke worden gewerkt. Het eindresultaat kan het idee geven dat een horde zware vlinders over je lijf zijn gestreken. Ik werk alleen via de voeten en de onderbenen.


 REFLEXOLOGIE.

Het behandelen van ziekten door middel van de reflexzones is bepaald geen nieuwe therapie. Zo’n zesduizend jaar geleden moet reflexzonetherapie al zijn toegepast, maar de eerste duidelijke afbeelding hiervan dateert van ongeveer 2300 voor Christus. Deze afbeelding is gevonden in het graf van een arts uit het Egyptische Sakkara en laat de behandeling zien van de reflexzones op de hand en op de voet. Ook in India en andere delen van Azië werd de reflexzonetherapie in eenvoudige vorm reeds duizenden jaren geleden toegepast, maar raakte daar langzaam in onbruik.

Amerikaanse methode.
De moderne reflexologieleer hebben we te danken aan Dr. William Fitzgerald, die leefde van 1872 tot 1942. Dr. Fitzgerald had grote interesse voor de genezingsmethoden uit de volksgeneeskunst van de Amerikaanse indianen. Toen hij steeds meer zijn eigen ervaringen daarmee in verband bracht, kwam hij tot de ontdekking dat wanneer bepaalde zones of punten van het lichaam gemasseerd worden, een corresponderend orgaan beter gaat functioneren en de pijn verzacht wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Bij het door Fitzgerald ontwikkelde systeem wordt het lichaam ingedeeld in tien zones.

Deze zones lopen van de schedel tot de voetzool; vijf zones op de linkerhelft van het lichaam en vijf zones op de rechterhelft. Het door hem in 1917 geïntroduceerde zonesysteem vormt de grondslag van wat we tegenwoordig reflexzonetherapie noemen.

De therapie komt naar Europa.

Dr. Riley, een arts en tijdgenoot van dr. Fitzgerald paste eveneens de zonetherapie toe en ontwikkelde deze nog verder samen met verpleegster Eunice Ingham, die zich een groot deel van haar leven heeft bezig gehouden met het beoefenen en het verder ontwikkelen van de reflexzonetherapie. Zo ontwierp zij een speciale techniek van handgrepen die de Ingham-methode van drukmassage wordt genoemd en die zij in 1938 beschreef in haar publicatie ‘Stories the feet can tell’.

De meest gebruikte handgreep is de beweging alsof men suikerkristallen in de holte van de hand met de duim fijnwrijft. Ook heeft Eunice Ingham onder andere de Reflexzone-punten van de voet uitgebreid in kaart gebracht. Met het verschijnen van steeds meer publicaties op dit gebied is de reflexzonetherapie via Engeland naar de rest van Europa overgebracht. Tegenwoordig is in veel landen reflexologie een ook door de reguliere geneeskunde aanvaarde therapievorm.

 

VOOR WIE IS PITJIT OF REFLEXZONEZONETHERAPIE GESCHIKT?

Alle mensen, het is niet aan leeftijd, geslacht of religie gebonden. Dus ook voor baby’s, kinderen en volwassenen.

  • Mensen met lichamelijke klachten aan o.a. huid, spijsvertering, gewrichten, rug, spieren, urinewegen, luchtwegen, bloedsomloop.
  • Mensen met hormonale problemen, stress, slaapproblemen.
  • Gezonde mensen die toch ontspanning nodig hebben, om er dan weer tegenaan te kunnen.
  • Ter preventie en / of om je afweer te verhogen / te versterken.